Легалізація грального бізнесу: що потрібно знати, аби отримати ліцензію

Як я вже наголошував багато разів, прийняття закону про легалізацію азартних ігор і його вступ у дію — це лише перші кроки, але дуже важливі. У чому ж їхня важливість? Значущість прийняття цього закону полягає в тому, що внутрішнім та іноземним інвесторам чітко сказали: ринок буде легальним, готуйтеся до роботи на українському ринку.

У більшості людей сприйняття, наприклад, того ж казино пов’язано з американськими фільмами і Лас-Вегасом, а от розуміння, що це важкий, структурований, інтелектуально трудомісткий та інноваційно-технологічний бізнес, просто відсутнє. І винні в цьому політикани й корупціонери, які вивели абсолютно адекватний вид бізнесу у нелегальну площину в 2009 році.

Щоб побачити в Києві гарні будівлі і осяяну різними кольорами рулетку на них, необхідно пройти безліч етапів. І ось деякі з них:

1. Оператору азартних ігор отримати ліцензію.

2. Аби отримати ліцензію, потрібно хоча б мати статутний капітал і зібрати гроші для банківської гарантії.

3. Найняти команду юристів-професіоналів конкретно у сфері грального бізнесу, а не правників-всезнайок, які мало що вміють на практиці. У кращому випадку вони можуть абищо знати в теорії керування гральним бізнесом.

4. Необхідно сформувати й команду професійних IT-івців, які забезпечать коректне й справедливе функціонування, наприклад, тих же наземних або онлайн-казино, а також ігрових автоматів. І ключове завдання для цієї команди – створення системи внутрішнього моніторингу, щоб діти й лудомани не отримували доступ до азартних ігор.

5. Знаходження операційного та адміністративного персоналу, який забезпечить правильну та якісну роботу казино.

Іншими словами, наразі завдання є не лише у держави, а й у бізнесу. Поки держава підлаштовує законодавство до адекватних стандартів, у бізнесу є час повністю й професійно підготувати себе до запуску ринку (потрібно зачекати 6-8 місяців).

Які ж зміни чекають на гральний бізнес після прийняття закону? Є два принципові напрями:

1. Внесення змін до вже чинного Закону України «Про державне регулювання діяльності з організації та проведення азартних ігор» в частині усунення суперечностей щодо створення державного регулятора. 

Зараз фактично заблокований процес формування комісії, обов’язкової для створення регулятора, який, своєю чергою, сформує всі необхідні умови вже для ведення бізнесу. Поки не буде регулятора, не буде й ліцензій для бізнесу, відповідно, жодної діяльності з азартних ігор також бути не може.

Юридичних технологій розв’язати цю проблему – безліч, але ключовий інтерес полягає в тому, що коли держава хоче швидких грошей, то потрібно голосувати за зміни до закону в найкоротші терміни.

2. Прийняття податкового законопроєкту 2713-д. 

Будь-який бізнес на початку повинен мати план і бюджет, який можна порахувати і зрозуміти прибутковість своєї справи. Прийняття цього законопроєкту буде додатковим кроком і сигналом для бізнесу, що в Україні серйозно можна займатися організацією азартних ігор.

Цей законопроєкт має дві потужні переваги: скасування податку на виграш гравця, який сьогодні становить 18%, і відтермінування податку на валовий ігровий дохід до 1 січня 2024 року. От якраз зняття податку на виграш дозволить українським операторам залучити до гри іноземців. Тому що в країнах ЄС податок на виграш дорівнює нулю. Який же сенс буде грати іноземним гравцям в українській юрисдикції? Питання залишається риторичним.

Ми вже перебуваємо дещо в іншому середовищі у контексті легалізації грального бізнесу: сьогодні вже не тільки держава веде діяльність у сфері азартних ігор, але й бізнес може потроху вибудовувати свою структуру. Це нова якість ситуації, адже ще кілька місяців тому всі тільки міркували про те, чи проголосують/не проголосують, ветує/не ветує.