27 Квітень 2016
Українська тендерна родина
thumbnail

Відділ освіти Бучацької районної державної адміністрації Тернопільської області закупив хлібобулочні вироби на майже 300 тис. грн у ТОВ «Бучачхлібпром». Усе б нічого, але власники двох фірм, що розіграли тендер між собою, є членами однієї родини.

На весні 2015 року Відділ освіти Бучацької районної державної адміністрації Тернопільської області уклав договір з ТОВ «Бучачхлібпром» на поставку хлібобулочних виробів. Власники фірм, що розіграли тендер, є представники однієї родини. Таким чином, втрати бюджету встановили 299 051 грн.

СУТЬ СПРАВИ:

20 квітня 2015 року відділом освіти Бучацької районної державної адміністрації Тернопільської області за результатом проведеної процедури запиту цінових пропозицій укладено договір з ТОВ «Бучачхлібпром». Предмет договору – закупівля виробів хлібобулочних, кондитерських та кулінарних, борошняних, нетривалого зберігання. Сума договору – 299 051,00 грн.

На участь у проведеній відділом освіти Бучацької райдержадміністрації процедурі запиту цінових пропозицій було подано дві цінові пропозиції:

– пропозиція 1 – фізична особа-підприємець Гадз Марія Павлівна, ціна пропозиції становила 394 988,00 грн.

– пропозиція 2 – Товариство з обмеженою відповідальністю «Бучачхлібпром», ціна пропозиції становила 299 051,00 грн.

Замовником було розглянути обидві пропозиції та укладено договір з учасником, який запропонував нижчу ціну – ТОВ «Бучачхлібпром».

Після пошуку відомостей про учасників процедури закупівлі у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, була виявлена наступна інформація:

  1. Фізична особа-підприємець Гадз Марія Павлівна, ІПН 2305818820, зареєстрована Реєстраційною службою Бучацького районного управління юстиції Тернопільської області 26.04.2010р.
  2. ТзОВ «Бучачхлібпром», ЄДРПОУ 05510898, зареєстроване Реєстраційною службою Бучацького районного управління юстиції Тернопільської області 30.12.1997р.

Серед засновників (учасників) товариства зазначена Гадз Марія Павлівна з розміром внеску до статутного фонду 8 650,00 грн. Також засновниками (учасниками) даного товариства зазначені Гадз Петро Іванович з розміром внеску до статутного фонду 17 300,00 грн. та Гадз Оксана Петрівна з розміром внеску до статутного фонду 20 560,00 грн.

Обидва є близькими родичами Гадз Марії Павлівни, а саме чоловіком і донькою. Загалом Гадз Марія Павлівна разом з близькими родичами володіють близько 50% статутного фонду ТОВ «Бучачхлібпром».

Пунктом 19 частини 1 статті 1 Закону України «Про здійснення державних закупівель» (далі – Закон) визначено, що пов’язаною особою є особа, що відповідає, зокрема, такій ознаці: фізична особа або члени її сім’ї, які здійснюють контроль над учасником процедури закупівлі.

Законом визначено наступне: «Під здійсненням контролю потрібно розуміти можливість здійснення вирішального впливу або вирішальний вплив на господарську діяльність учасника процедури закупівлі безпосередньо або через більшу кількість пов’язаних фізичних чи юридичних осіб».

Таким чином, учасники тендерної закупівлі ФОП Гадз Марія Павлівна та ТОВ «Бучачхлібпром» є пов’язаними особами, та, припускаємо, була присутня змова учасників.

Замовнику необхідно було відхилити пропозиції даних учасників та відмінити тендер, натомість неправомірно було укладено договір про закупівлю.

Слід також зазначити, що співвласник ТОВ «Бучачхлібпром» Гадз Петро Іванович є окрім того засновником та вигодоодержувачем ТОВ «Бучачагрохлібпром» та має звання Героя України.

Окрім того, відділом освіти Бучацької районної державної адміністрації, було здійснено ряд інших порушень процедури проведення запиту цінових пропозицій:

  • Були передані повноваження з проведення процедури закупівлі третій особі та передбачена оплата переможцем закупівлі даних послуг

В пункті 4 додатку 1 до запиту «Форма цінова пропозиція» замовником передбачена вимога, згідно якої учасник погоджується оплатити юридично-консультаційні послуги на користь третьої особи у розмірі 1880 грн. протягом 3-х банківських днів з дня акцепту пропозиції.

Законом визначено, що для організації та проведення процедур закупівель замовником утворюється комітет з конкурсних торгів. Пунктом 4 статті 11 Закону зазначено зокрема, що комітет з конкурсних торгів планує проведення процедур закупівель, здійснює вибір процедури закупівлі та проводить процедури закупівель.

Таким чином інформація, зазначена у запиті, свідчить про те, що замовником в порушення Закону передано повноваження з проведення процедури закупівлі третій особі та передбачена оплата переможцем закупівлі даних послуг.

  • Встановлені дискримінаційні вимоги до учасників

Пунктом 3 статті 5 Закону визначено, що замовник не може встановлювати дискримінаційні вимоги до учасників. Дана вимога щодо оплати юридично-консультаційних послуг на користь третьої особи є дискримінаційною, оскільки вона жодним чином не передбачена у Законі, однак у разі відмови учасника зазначити у складі цінової пропозиції згоди оплатити дані послуги, його пропозиція буде відхилена замовником як така, що не відповідає вимогам замовника, зазначеним у запиті.

  • Замовником встановлені неправомірні вимоги до учасників

В пункті 9.5 Інструкції з підготовки цінових пропозицій замовником вимагається інформація, яка підтверджує відповідність пропозиції конкурсних торгів учасника технічним, якісним, кількісним та іншим вимогам до предмета закупівлі, встановленим у документації конкурсних торгів. Однак під час проведення процедури запиту цінових пропозицій замовником не готується і не затверджується документація конкурсних торгів, а учасниками не готуються пропозиції конкурсних торгів. Дані вимоги замовником встановлені неправомірно.

  • Замовник вимагалав довідку, яка не могла бути надана на момент подачі пропозиції

В пункті 8.2 Інструкції з підготовки цінових пропозицій замовником вимагається довідка учасника про те, що пропозиція конкурсних торгів (кваліфікаційна, цінова пропозиція) подана учасником процедури закупівлі, який не є пов’язаною особою з іншими учасниками процедури закупівлі та/або з членом (членами) комітету з конкурсних торгів замовника. Однак дану довідку учасник подати не має можливості, оскільки учасник до розкриття цінових пропозицій не може знати, які ще учасники подадуть на участь в закупівлі свої цінові пропозиції. Замовник самостійно після розкриття цінових пропозицій повинен проаналізувати подані учасниками документи і у разі наявності пов’язаних осіб – відхилити дані пропозиції.

ЮРИДИЧНА ЧАСТИНА СПРАВИ:

Від народного депутата Соболєва Є.В. в інтересах представників ГО «Українська Галицька Асамблея» були подані такі депутатські звернення:

ЗВЕРНУЛИСЯ до Прокурора Тернопільської області;

ЗВЕРНУЛИСЯ до Держфінінспекції Тернопільської області;

ЗВЕРНУЛИСЯ до Антимонопольного комітету України.

ОТРИМАЛИ ВІДПОВІДІ:

09.04.2015 року  Прокуратурою Тернопільської області надано відповідь (№04/2/2-203-15), що за результатами розгляду звернення слідчим відділом Бучацького РВ УМВС України в Тернопільській області розпочато досудове розслідування у кримінальному провадженні з правовою кваліфікацією за частиною 1 статті 190 КК України

08.06.2015 року  Державна фінансова інспекція в Тернопільській області надала інформацію (лист №19-03-13-14/3081), що за результатом проведеної ревізії порушення, викладені у депутатському зверненні підтвердились. Держфінінспекцією зазначено, що «замовнику необхідно було відхилити дані пропозиції, а процедуру закупівлі відмінити, оскільки, учасниками процедури закупівлі є пов’язані особи». За наслідками перевірки було поінформовано Бучацький РВ УМВСУ в Тернопільській області.

17.12.2015 р.  Державна фінансова інспекція в Тернопільській області повідомила (лист №19-03-13-14/6942), що за наслідками ревізії фінансово-господарської діяльності відділу освіти Бучацької районної державної адміністрації Тернопільської області за період з 01.06.2012 р. по 01.04.2015 р. виявлено ряд порушень, здійснених під час проведення державних закупівель. За наслідками ревізії поінформовано прокуратуру Тернопільської області та Бучацький районний відділ УМВСУ в Тернопільській області. Окрім того, матеріали ревізії було передано в Управління служби безпеки України в Тернопільській області.

SHARE
Google + Tweet Facebook