27 Квітень 2016
Тендер на трьох: як Брошнівське лісове господарство купувало собі дизпаливо
thumbnail

Брошнівське лісове господарство закупило через тендер бензин та дизтопливо на 5 444 620 грн. Внаслідок узгоджених дій учасників організатора та переможців тендеру, трати бюджету становили 408 660 грн.

На початку лютого 2015 року ДП «Брошнівське лісове господарство» провело відкритий тендер та заключило з трьома фірмами договори на поставку бензину та дизпалива на 5 444 620,00 грн. Розслідування виявило узгодженість замовника із двома з трьох фірмам, які виграли тендер – ТОВ «ВОГ Рітейл» та ПП «Окко – Бізнес Контракт». Як результат, втрати бюджету ДП «Брошнівське ЛГ» становили 408 660,00 грн державних коштів. 

СУТЬ СПРАВИ:

ДП «Брошнівське ЛГ» 09 лютого 2015 року за результатами процедури відкритих торгів (оголошення про результат №045701, ВДЗ №190 від 12.02.2015р.) уклало угоду з наступними організаціями:

Лот 1  Бензин А-92. 50000 літрів Товариство з обмеженою відповідальністю «ВОГ Рітейл»

 

 825000,00 грн. з ПДВ
Лот 2 Бензин А-92. 50000 літрів Приватне підприємство «Окко – Бізнес Контракт» 825000,00 грн. з ПДВ
Лот 3 Бензин А-95. 16500 літрів Приватне підприємство «Окко – Бізнес Контракт» 273900,00 грн. з ПДВ
Лот 4

 

Дизпаливо 100000 літрів Товариство з обмеженою відповідальністю «ВОГ Рітейл»

 

1650000,00 грн. з ПДВ
Лот 5 Дизпаливо 100000 літрів Приватне підприємство «Окко – Бізнес Контракт» 1650000,00 грн. з ПДВ
Лот 6 Масло, салідол, літол, нігрол Товариство з обмеженою відповідальністю «Техносила» 178080,00 з ПДВ
Лот 7 Оливи моторні Товариство з обмеженою відповідальністю «Техносила» 42640,00 грн. з ПДВ

Загальна вартість за укладеними угодами складала 5 444 620,00 грн. (з ПДВ).

Відповідно до протоколу розкриття від 16.01.2015р. розміщеного на веб-порталі з питань державних закупівель, свої пропозиції для участі в торгах подало п’ять учасників, зокрема:

Номер і дата реєстрації замовником пропозиції конкурсних торгів (кваліфікаційної пропозиції, цінової пропозиції) Повне найменування (для юридичної особи) або прізвище, ім’я, по батькові (для фізичної особи) учасника процедури закупівлі, код за ЄДРПОУ/ реєстраційний номер облікової картки платника податків*, місцезнаходження/місце проживання, телефон/телефакс Інформація про наявність чи відсутність необхідних документів, передбачених документацією конкурсних торгів

(запитом цінових пропозицій)

Ціна пропозиції або ціни окремих частин предмета закупівлі (лотів) (якщо окремі частини предмета закупівлі визначені замовником для надання учасниками пропозицій щодо них) Примітка
№1

15.01.2015р.

Товариство з обмеженою відповідальністю «Будучність ЛТД»

Код ЄДРПОУ 36742493

79052, м. Львів, вул. Рудненська, 12

Тел.(0322)444451

Документи подано

Лот№6 – 198375,00 грн.

Лот№7 – 26532,00 грн.

З ПДВ
№2

16.01.2015р.

Товариство з обмеженою відповідальністю «Техносила»

Код ЄДРПОУ 30609663

76018, м. Івано – Франківськ, вул. Набережна ім. В.Стефаника, 34/13

Тел.(0342)759022

Документи подано

Лот№6 – 178080,00 грн.

Лот№7 – 42640,00 грн.

 
№3

16.01.2015р.

Приватне підприємство «Окко – Бізнес Контракт»

Код ЄДРПОУ 33614922

04070, м. Київ, вул. Набережно – Хрещатицька, 15-17/18

Тел.(0342)557111

Документи подано

Лот№1 – 830000,00 грн.

Лот№2 – 825000,00 грн.

Лот№3 – 273900,00 грн.

Лот№4 – 1660000,00 грн.

Лот№5 – 1650000,00 грн.

Лот№6 – 213200,00 грн.

Лот№7 – 60480,00 грн.

 
№4

16.01.2015р.

Товариство з обмеженою відповідальністю «ВОГ Рітейл»

Код ЄДРПОУ 37821544

43010, м. Луцьк, вул.. Кременецька, 38

Тел.(0342)744252

Документи подано

Лот№1 – 825000,00 грн.

Лот№2 – 832500,00 грн.

Лот№3 – 275550,00 грн.

Лот№4 – 1650000,00 грн.

Лот№5 – 1665000,00 грн.

 
№5

16.01.2015р.

Товариство з обмеженою відповідальністю «ТК Манго  Трейд»

Код ЄДРПОУ 39116994

03142, м. Київ, вул. Академіка Кржижановського, 4

Тел.(044)5280111

Документи подано

Лот№1 – 783000,00 грн.

Лот№2 – 783000,00 грн.

Лот№3 – 273240,00 грн.

Лот№4 – 1488000,00 грн.

Лот№5 – 1488000,00 грн.

П’ять учасників, відкрита процедура тендеру – здається, проблем не мало бути. Але «айсберги» у цьому тендером, які виявило розслідування, були закладені ще при формуванні документації.

Перевіряючи тендерну документацію на відповідність Закону України «Про здійснення державних закупівель» було виявлено наступне:

  • Документація була підготована із відхиленням від форми «стандартної документації» затвердженої наказом Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 26 липня 2010 року N 919 «Про затвердження стандартної документації конкурсних торгів», а саме, був відсутній пункт 8 розділу 3 в актуальній редакції, додано розділ 7;
  • В Документації містилися норми, що втратили чинність (підпункт 1 пункту 1 розділу 2 Документації);
  • Не було чіткого визначення документів, які повинен подати учасник торгів (пункт 2 розділу 3 Документації);
  • Вимагалося подання довідок, які не були б дійсними на час розкриття пропозицій

Так у пункті 2 додатку 1 Документації було зазначено: «2. Оригінал або нотаріально завірена копія довідки з податкової інспекції про відсутність заборгованості за обов’язкових платежам до бюджету станом на грудень 2014 року або січень 2015 року». Це є неправильним по суті, оскільки дана довідка має термін дії 10 днів і отримана у грудні 2014 року буде на момент розкриття, протермінованою;

  • Вимагалося подання довідок, які б обмежували участь в торгах не підприємців

Вимога щодо надання довідки додатку 1: «3. Оригінал або нотаріально завірена копія довідки Відділу з питань банкрутства обласного управління юстиції про відсутність підприємства Учасника» обмежує права учасників, що не є підприємствами;

  • Вимагалися документи, які відсікали від участі у тендері компаній, що працювали на ринку України менше 9 місяців

Вимога щодо надання документів додатку 1: «9. Завірена учасником копія балансу, звіту про фінансові результати, звіту про рух грошових коштів за 9 місяців 2014 року» обмежує права учасників торгів, оскільки звіт про рух грошових коштів – це форма річної звітності і готується за весь рік, тому подання її за 9 місяці, є або не можливим, або можливим у випадку створення учасника торгів лише у квітні місяці.

  • Відсікалися від участі у тендері іноземні компанії

В Документації, Замовник не визначив, яким чином, і чи можуть взагалі, брати участь учасники не резиденти, як їм подати документи.

  • Відсікалися від участі у тендері компанії, у яких не було посади директора, а була, наприклад, «президент компанії»

Вимога щодо надання довідок у пункті 11 та 12 додатку 1 Документації, містить дискримінаційне формулювання про відомості у них щодо «директора учасника», що не дозволяє надати відповідні відомості у випадку, якщо уповноваженою особою учасника торгів є начальник, президент, тощо.

Такі проблеми в документації створювали підґрунтя для подальших негаразд з тендером, яке виявило слідство.

По-перше, взагалі не оприлюднило на веб-порталі інформацію про акцептовані ціни за одиницю товару і про ціну за одиницю товару згідно з укладеним договором.

Коли ж був оприлюднений звіт про результати проведення процедури відкритих торгів від 16.02.2015 року, то не була вказана інформація про ціни за одиницю товару (у підпункті 10.1 пункту 10).

Детальне ж вивчення фірм, що приймали участь у тендері, та закупівлі у цілому, дало привід стверджувати, що був наявний факт змови між ДП «Брошнівське ЛГ»  та двома учасниками – ТОВ «ВОГ Рітейл» і ПП «Окко – Бізнес Контракт».

Ще при формуванні тендеру ДП «Брошнівське ЛГ»  розділило предмет закупівлі «Паливо рідинне та газ; оливи мастильні» (19.20.2) на 7 лотів. При цьому, порушавши чинне законодавство*, був здійснив розподіл предмету закупівлі на лоти 1 та 2:

  • лот №1 Бензин А-92, обсяг 50000 літрів, доставка автомобільним транспортом Продавця в автоколону ДП “Брошнівський лісгосп” в смт.Брошнів-Осада Рожнятівського р-ну;
  • лот №2 Бензин А-92, обсяг 50000 літрів, доставка автомобільним транспортом Продавця в автоколону ДП “Брошнівський лісгосп” в смт.Брошнів-Осада Рожнятівського р-ну.

Процедура визначення предмету закупівлі та розподілу його на лоти регулюється наказом Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 26.07.2010 №921 «Про затвердження Порядку визначення предмету закупівлі» зі змінами.

Відповідно до пункту 2.1. розділу другого даного Порядку визначення предмету закупівлі (далі Порядку) зазначено, що: «2.1. Предмет  закупівлі товарів і послуг визначається замовником згідно з пунктами 23 і 30 частини першої статті 1 Закону України “Про здійснення державних закупівель” ( 2289-17 ) і на основі Державного класифікатора продукції та послуг ДК 016:2010 (v457a609-10), затвердженого наказом Державного комітету України з питань технічного регулювання та споживчої політики від 11 жовтня 2010 року N 457 ( v0457609-10), за показником п’ятого знаку (класифікаційне угруповання “категорія”) із зазначенням у дужках конкретної назви товару чи послуги. При цьому замовник може визначити окремі частини предмета закупівлі (лоти) за показниками шостого – десятого знаків зазначеного Класифікатора (v1822217-97, v2822217-97, v3822217-97, v5822217-97), а також за обсягом, номенклатурою та місцем поставки товарів, виконання робіт або надання послуг».

Аналогічним чином були розділені предмет закупівлі на 4 та 5 лоти:

  • лот №4 Дизпаливо, обсяг 100000 літрів, доставка автомобільним транспортом Продавця в автоколону ДП “Брошнівський лісгосп” в смт.Брошнів-Осада Рожнятівського р-ну;
  • лот №5 Дизпаливо, обсяг 100000 літрів, доставка автомобільним транспортом Продавця в автоколону ДП “Брошнівський лісгосп” в смт.Брошнів-Осада Рожнятівського р-ну.

І в першому, і в другому випадку ДП «Брошнівське ЛГ»  не мав жодних правових підстав здійснювати розподіл предмету закупівлі на вказані лоти, адже вони є ідентичні за всіма своїми якісними характеристиками, обсягом, номенклатурою та місцем доставки.

Для підтвердження антиконкурентних дій учасників торгів ТОВ «ВОГ Рітейл» і ПП «Окко – Бізнес Контракт» і їхнього конкурента ТОВ «ТК Манго Трейд», ми проаналізували інформацію з протоколу розкриття від 16.01.2015р. розміщеного на веб-порталі з питань державних закупівель, де вказана інформація щодо пропозицій даних учасників, зокрема:

лот №1 (бензин А-92, 50000 літрів)

ПП«Окко – Бізнес Контракт» – 830 000,00 грн (16,60 за 1 літр)

ТОВ «ВОГ Рітейл»  – 825 000,00 грн (16,50 за 1 літр)

ТОВ «ТК Манго Трейд» – 783 000,00 грн (15,66 за 1 літр)

лот №2 (бензин А-92, 50000 літрів)

ПП«Окко – Бізнес Контракт» – 825 000,00 грн (16,50 за 1 літр)

ТОВ «ВОГ Рітейл» – 832 500,00 грн (16,65 за 1 літр)

ТОВ «ТК Манго Трейд» – 783 000,00 грн (15,66 за 1 літр)

З наведеної інформації чітко видно, що двоє учасників торгів подаючи свої пропозиції на аналогічні лоти №1 та №2 змінюють ціну своєї пропозиції. По лоті №1 ТОВ «ВОГ Рітейл» дає нижчу ціну 16,50 за 1 літр, а ПП«Окко – Бізнес Контракт» – 16,60 за 1 літру, тоді як у лоті №2 ТОВ «ВОГ Рітейл» піднімає ціну пального до 16,65 за 1 літр, а ПП«Окко – Бізнес Контракт» знижує до 16,50 за 1 літру.

Важливо відзначити, що відповідно до умов визначених у Технічному завданні, учасники подаючи свої пропозиції на лоти з ідентичними вимогами мали б подавати аналогічні пропозиції. Це підтверджує пропозиції на лоти №1 та №2, які надав інший учасник торгів ТОВ «ТК Манго Трейд» – 783 000,00 грн (15,66 за 1 літр).

Аналогічна ситуація склалася із пропозицій учасників торгів по лотах №4 та №5:

лот №4 (дизпаливо, 100 000 літрів)

ПП«Окко – Бізнес Контракт» – 1 660 000,00 грн (16,60 за 1 літр)

ТОВ «ВОГ Рітейл»             – 1 650 000,00 грн (16,50 за 1 літр)

ТОВ «ТК Манго Трейд»        – 1 488 000,00 грн (14,88 за 1 літр)

лот №5 (дизпаливо, 100 000 літрів)

ПП«Окко – Бізнес Контракт» – 1 650 000,00 грн (16,50 за 1 літр)

ТОВ «ВОГ Рітейл»             – 1 665 000,00 грн (16,65 за 1 літр)

ТОВ «ТК Манго Трейд»        – 1 488 000,00 грн (14,88 за 1 літр)

З наведеної інформації чітко видно, що двоє учасників торгів подаючи свої пропозиції на аналогічні лоти №4 та №5 узгоджено змінюють ціну своєї пропозиції.

По лоті №4 ТОВ «ВОГ Рітейл» дає нижчу ціну 16,50 за 1 літр дизпалива, а ПП «Окко – Бізнес Контракт» – 16,60 за 1 літру, тоді як у лоті №5 ТОВ «ВОГ Рітейл» піднімає ціну пального до 16,65 за 1 літр, а ПП «Окко – Бізнес Контракт» знижує до 16,50 за 1 літру.

Оскільки, умови визначені Замовником у Технічному завданні по лотах №4 та №5 ідентичні, то і пропозиції учасника торгів ТОВ «ТК Манго Трейд» на лоти №4 та №5 залишилися теж однакові – 1 488 000,00 грн., або 14,88 за 1 літр дизпалива.

На додаток слід відзначити, що до змови причетні, не тільки два учасники, які заздалегідь погодили між собою ціни конкурсних пропозицій, але і замовник торгів ДП «Брошнівське ЛГ» . Про це свідчить відхилення конкурсної пропозиції ТОВ «ТК Манго Трейд».

Ретельно розглянувши протокол засідання комітету з конкурсних торгів від 23.01.2015 про відхилення пропозиції конкурсних торгів ТОВ «ТК Манго Трейд», можна сказати, що дана пропозиція відхилена через «формальні» підстави, зокрема відсутність відбитків печаток та підпису усіх сторінок конкурсної пропозиції та подання загальної інформації про учасника не за формою з Документацією. Таким чином втрати бюджету Брошнівського ДЛГ через відхилення пропозиції ТОВ «ТК Манго Трейд» за лотами №1, 2, 3, 4, 5 становили 408 660,00 грн.

ЮРИДИЧНА ЧАСТИНА СПРАВИ:

Від народного депутата Соболєва Є.В. в інтересах представників ГО «Українська Галицька Асамблея» були подані такі депутатські звернення:

ЗВЕРНУЛИСЯ до Прокурора Івано-Франківської області, старшому раднику юстиції Настасяку І.І.

  • з проханням перевірити фактів та обставин наведених у зверненні та, у разі виявлення порушень чинного законодавства, вжити заходів прокурорського реагування;

ЗВЕРНУЛИСЯ до Начальника Держфінінспекції в Івано-Франківській області Буковського Г.;

ЗВЕРНУЛИСЯ до Начальника Управління державної служби боротьби з економічною злочинністю ГУМВС України в Івано-Франківській області Брензовичу І.;

ЗВЕРНУЛИСЯ до в.о. голови антимонопольного комітету України Барашу М.

ОТРИМАЛИ ВІДПОВІДІ:

23.03.2015 – отримано першу проміжну відповідь від прокуратури Івано-Франківської обл. про скерування даного звернення за належністю до Державної фінансової інспекції у Івано-Франківській обл.;

24.03.2015 – Державна фінансова інспекція у Івано-Франківській обл. своїм листом, повідомила про підтвердження порушень виявлених експертами проекту, зокрема, щодо підтвердження змови двох учасників при поданні своїх пропозицій;

27.03.2015 – УМВС у Івано-Франківській обл. надіслало перший проміжний лист про залучення до перевірки фахівців Державної фінансової інспекції у Івано-Франківській обл.;

27.03.2015 – Антимонопольний комітет Україні надіслав лист в якому вказано, що відповідне депутатське звернення не належить до компетенції органів Комітету, тобто, про відмову в розгляді даного звернення;

9.04.2015 – УМВС у Івано-Франківській обл. надіслало лист про розірвання неправомірно укладених договорів поставки пального між Брошнівського ДЛГ та ТзОВ «ВОГ Рітейл, і ПП«Окко – Бізнес Контракт», та відкриття кримінального провадження у даній справі. Також було вказано, що ДП «Брошнівське ЛГ» не законне поділило предмет закупівлі по лотах;

28.04.2015 – Державна фінансова інспекція у Івано-Франківській обл. своїм листом, підтвердила відкриття кримінального провадження у даній справі від 20.03.2015(Додаток 10). Також було вказано, що:

  • за результатами перевірки оприлюдненої документації на веб-порталі Державних закупівель було встановлено, що вищевказана процедура закупівлі була проведена з недотриманням законодавства у сфері державних закупівель. Зокрема, документація конкурсних торгів на закупівлю товару «Паливо рідинне та газ; оливи мастильні (19.20.2)», затверджена рішенням комітету з конкурсних торгів від 12.12.2014 складена з порушенням ст.ст. 22,25,30 Закону України №1197-VII та наказу Міністерства економіки України від 26.07.2010 № 919.
  • В ході аналізу пропозицій учасників торгів, які відображено в протоколі розкриття пропозицій конкурсних торгів від 16.01.2015 встановлено, що учасниками торгів ПП «Окко-Бізнес Контракт» та ТОВ «ВОГ Рітейл» ціна пропозиції на аналогічний вид товару (бензин А-92 тта дизпаливо) по різним лотах, поданих учасниками змінюється на користь одного з учасників.

Вищевказане може свідчить про узгоджені антиконкурентні дії або ж про змову учасників.

  • Результати перевірки в порядку інформування були направлені у листі до територіального відділення Антимонопольного комітету України.

СУМНИЙ КІНЕЦЬ ІСТОРІЇ

18.09.2015 – Державна фінансова інспекція у Івано-Франківській обл.

ДФС в Івано-Франківській області повідомило, що листом Слідчого управління УМВС України в Івано-Франківській області від 17.09.2015 №8/9314 повідомлено, що у ході досудового розслідування кримінального провадження №4201509000000040 у діях службових осіб ДП «Брошнівське ЛГ» не встановлено ознак кримінальних правопорушень під час процедури закупівлі паливно-мастильних матеріалів та не здобуто доказів щодо вчинення антиконкурентних узгоджених дій учасниками торгів.

Порушення процедури закупівлі містять ознаки адміністративного правопорушення передбаченого ст 164-14. Вище зазначена інформація буде використана під час планового контрольного заходу.

SHARE
Google + Tweet Facebook